آموزش-خیاطی-کامل

ترفند های هنری خیاطی

انواع پارچه لایی در صنعت خیاطی و در میان کارگاههای تولیدی لباس، برای بالا بردن کیفیت و زیبایی هر چه بیشتر لباس ها، استفاده می شود که تعداد و تنوع زیاد آنها، به ایجاد تفاوت در طرح لباس ها کمک می کند. یکی از این وسایل لازم و ضروری لایی است. این نوع پارچه در صنعت خیاطی و تولیدی لباس به عنوان مواد اولیه برای دوختن پوشاک مختلف به کار می رود. باعث می شود لباس ها حالت بهتری به خود بگیرند، طرح آن ها بهتر نشان داده شوند، محکم تر و ضخیم تر نشان بدهند و شکیل تر و خوش دوخت تر به نظر بیایند.

یک خیاط ماهر در هنگام دوخت لباس، علاوه بر به کار بردن ذوق و خلاقیت و مهارت خود در کار، برای هر قسمتی از لباس که نیاز داشته باشد لایی به کار می برد تا مدل لباس زیبا تر و بهتر نشان داده شود. برای مثال می‌شود برای سجاف جلوی مانتو و کت، جادکمه ها، یقه مانتو و پیراهن، آستین لباس و برای دمپای بعضی از شلوارها و… از لایی استفاده کرد. البته گاهی بسته به نوع پارچه و یا طرح یک لباس، لازم است خیاط در همه قسمت های آن از لایی استفاده کند.

در مورد حرفه خیاطی بیشتر بدانید

قبل از این که در مورد انواع لایی خیاطی توضیح دهیم، می خواهیم کمی در مورد حرفه جذاب و پر درآمد خیاطی و طراحی لباس برای شما توضیح دهیم. در کنار نیاز به پوشاک که یکی از نیازهای اولیه و اساسی انسان هاست، خیاطی و طراحی لباس، در دنیای امروز به عنوان یک هنر و خلاقیت نیز به شمار می رود.

خیاطی و دوخت انواع پارچه لایی

پوشاک در انواع متفاوت با توجه به سلیقه و طرز نگرش، جنسیت، فرهنگ، تمدن و هنجارهای یک جامعه و موارد استفاده برای محیط های مختلف، تفاوت دارد. پس مهارت طراحی مناسب برای یک خیاط ضروری و لازم است. به طوری که در سالهای اخیر رشته ای به نام طراحی و دوخت لباس در دانشگاهها آموزش داده می شود تا با آموزش علوم این زمینه و مهارت های لازم به افراد علاقمند، گامی بزرگ در راستای اعتلای این حرفه و رونق و پیشرفت صنعت خیاطی و تولید پوشاک بردارد. یک خیاط باید با انواع پارچه و همه ویژگی های آن ها آشنایی کامل داشته باشد. باید در دوخت مهارت کافی داشته باشد.

باید با انواع طراحی ها آشنایی داشته باشد تا در موارد مناسب از آن ها استفاده کند. یک خیاط خوب باید با اصول رنگ شناسی و روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن ها برای دوختن انواع لباس آشنایی کافی داشته باشد. در به وجود آوردن طرح های جدید خلاقیت داشته باشد. یک خیاط ماهر باید با  انواع طراحی ها و مدهای جدید، و با انواع مواد اولیه مناسب برای دوخت لباس آشنایی داشته باشد. و مهم تر از همه این ها یک خیاط باید به کارش علاقه داشته باشد و برای شناخت و به کار بردن انواع مواد اولیه برای دوخت، حوصله، دقت و پشتکار کافی را داشته باشد. توضیح دادیم که یکی از مهم ترین مواد اولیه به کار رفته در انواع مختلف پوشاک، پارچه لایی است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد های مختلف پارچه لایی در دوخت انواع لباس

لایی خیاطی یکی از پرکاربردترین وسایل مورد استفاده خیاط ها است. بعضی پارچه ها معمولا بسیار نازک هستند و بافت  آن ها بسیار کم تراکم است و بین تار و پود آن ها فاصله زیاد است. بنابراین خیلی زود پاره و فرسوده می شوند. برای همین از لایی استفاده می شود تا هم رنگ و طرح آن زیباتر نشان داده شود، هم محکم تر شود و هم دوام بیشتری داشته باشد.

از طرفی دیگر، گاهی پارچه هایی که بسیار نازک هستند ایستایی خوبی ندارند و مدل لباس را خیلی درست نشان نمی‌دهند. در این مواقع از لایی استفاده می‌شود. یکی دیگر از موارد استفاده لایی خیاطی در قسمت های مختلفی از لباس، برای افزایش دوام پارچه های گران قیمت است. برای قسمت هایی از لباس ها که گلدوزی می شوند، یا حتی برای کوسن های مبل ها، متکاها، ملافه ها، روتختی ها و پرده هایی که روی آنها کار گلدوزی انجام می شود از لایی های متفاوتی استفاده می شود تا تزیینات و گلدوزی ها و طرح های کار شده بهتر نشان داده شود و پارچه شکل بهتری به خود بگیرد.

آشنایی با انواع پارچه لایی

برخی لباس ها مانند لباس های مجلسی که مدل تنگ و چسبان دارند، گاهی در هنگام حرکت از روی درزها پاره می شوند و لباس خراب می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، خیاط در هنگام دوخت آن از پارچه لایی استفاده می کند تا لباس در قسمت درزها محکم تر و بادوام تر باشد. توضیح دادیم که لایی به لباس دوام می بخشد، بنابراین گاهی برای برخی پارچه های گرانقیمت از انواع خاصی از آن استفاده می شود تا پارچه برای مدت طولانی تری شکیا و خوش ظاهر بماند.

قسمت هایی از پارچه های نخی به سادگی جمع می شوند و چروک می شوند و زود پوسیده می شوند، پارچه های کشی نیز خیلی راحت حالت نمی گیرند و ایستایی درستی ندارند. برای همین در دوخت آن ها از انواع لایی خیاطی استفاده می شود تا نتیجه کار بهتر در بیاید. به طور کلی کاربرد انواع لایی بسیار زیاد است. استفاده درست از انواع مختلف آن یک مهارت است و هنگامی که یک فرد خیاطی می کند برای بهتر نشان دادن کیفیت کارش، در قسمت‌های مختلف لباس از لایی های متفاوت بهره می گیرد.

با انواع مختلف و پر کاربرد لایی برای دوخت لباس های مختلف آشنا شوید

شناخت کاربرد انواع لایی و ویژگی آن ها برای بهتر شدن کیفیت دوخت خیاط ها و تولیدی های لباس یک امر ضروری است. لایی ها در انواع مختلفی وجود دارند و در سه دسته ضخیم، متوسط و نازک در بازار موجود هستند، در دو دسته چسبی و غیر چسبی وجود دارند و استفاده از آنها بستگی به نوع پارچه، مدل لباس و نوع چسب لایی دارد. بنابراین برای پارچه های متفاوت از لایی های متفاوت استفاده می‌شود. اینگونه کیفیت کار خیاطی لباس نمایان تر است. البته از آن ها در صنایع دیگری نیز استفاده می شود.

کاربرد لایی در دوخت

مثلا یک نوع از آن ها به نام پارچه اسپان باند که از نوع بی بافت است، در صنایعی مانند چرم سازی، کیف و کفش، تجهیزات پزشکی، خودروسازی، بسته بندی، فیلترهای صنعتی، گلدوزی و… به کار می رود. اما ما در این نوشته در مورد ویژگی ها و کاربرد انواع لایی های مخصوص خیاطی و پوشاک صحبت می کنیم. اگر دوست دارید اطلاعاتی در مورد این نوع ماده اولیه دوخت اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه باشید. ما در اینجا انواع مختلفی از پرکاربردترین و شناخته شده ترین لایی های موجود در بازار و میان خیاطان و تولیدی های لباس را، به همراه ویژگی های متفاوت و کاربرد آنها را برای شما توضیح دهیم تا در هنگام انتخاب بتوانید درست تصمیم بگیرید.

لایی چسب کاغذی و لایه زنجان

می‌شود گفت لایی چسب کاغذی یکی از پرکاربردترین ها در بازار است و موارد استفاده زیادی را دارا می باشد.

این نوع لایه عرض ۹۰ دارد و  فقط با همین عرض در بازار وجود دارد. از ویژگی‌های آن می توان گفت که دچار آب رفت نمی شود و نیازی به شستشو قبل از استفاده ندارد. از آن فقط برای دوخت پارچه های لطیف استفاده می شود. اما یک نوع ضخیم تر دارد که به لایی زنجان معروف است و برای استفاده در پارچه های ضخیم تر کاربرد دارد.

کاربرد لایی چسب کاغذی

لایی حریر یا لایه ژرسه

لایی حریر در بازار و بین خیاطان، اغلب با نام لایی ژرسه هم شناخته می شود. لایی حریر معمولا برای قسمت های مختلفی از مانتو ها استفاده می شود. پیشنهاد می شود برای استفاده درست از آن، ابتدا به طور کامل لایی را روی پارچه قرار دهید و سپس آن را با دستگاه اتو به پارچه  بچسبانید. حتما برای چسباندن آن از اتو بخار استفاده کنید. زیرا اتو بخار باعث می شود که لایی نسوزد و بهتر روی پارچه چسبانده شود.

لایی چسب پارچه ای

لایی چسب پارچه ای نسبت به انواع دیگر ضخامت بیشتری دارد و به اصطلاح  رایج میان خیاطان و بازاری ها خشک و آهاری است. نوع آن بدون بافت است و شطرنجی نیست. به اندازه خیلی کمی دچار آب رفت می شود پس حتما ابتدا آن را بشویید. از آن برای انواع گلدوزی ها، ترمه دوزی، کت های مردانه، کلاه های متفاوت، بعضی از شلوار های زنانه که روی آن ها گلدوزی وجود دارد و… می‌شود استفاده می‌شود.

لایی گریوه

از لایی گریوه بیشتر برای دوختن مانتو  های مجلسی که نیاز دارند خشک به نظر بیایند و ضخیم تر باشند استفاده می شود. این نوع ضخامت های مختلفی دارد، بافت آن شطرنجی است، میزان خشکی آن زیاد است و چسب آن به پارچه چسبیده است. به دور توپ این نوع لایی یک نوار رنگی پیچانده شده است که رنگ نوار نشان دهنده ضخامت آن است و بسته به ضخامت آن، کاربرد آن متفاوت می شود.

این نوار در سه رنگ آبی قرمز و سبز است. رنگ آبی نشان دهنده ضخامت بیشتر، قرمز نشان دهنده ضخامت متوسط و سبز نشان دهنده ضخامت کمتر برای این نوع لایی است.

کاربرد لایی گریوه

لایی مویی یا سوزنی

نام این نوع لایه به این خاطر لایی مویی گذاشته شده است که از پشم تهیه شده است. این نوع در دو نوع ساده و چسب دار وجود دارد. معمولا از آن بیشتر برای دوخت کت و پالتو های مردانه استفاده می شود. این نوع به نام لایی سوزنی نیز معروف است. نوع چسب دار آن همانند دیگر لایی های چسبی به پارچه می چسبد و نوع ساده آن همراه با پارچه دوخته میشود.

لایی پرشین

نوع لایی پرشین استفاده بسیاری در خیاطی ها و تولیدی های پوشاک دارد. این نوع جنس پارچه ای دارد و از ویژگی آن چسبندگی بسیار زیاد است. عموما در دو رنگ سفید و مشکی در بازار موجود می باشد ولی جدیدا رنگ های دیگری از آن نیز به بازار آمده است. این لایی ضخامت های متفاوتی دارد و در انواع پوشاک مانند پالتو، لباس عروس، کت، مانتو و… استفاده می شود و به دلیل اینکه دارای آبرفت است حتما باید قبل از استفاده شسته شود.

لایی فرانسه

لایی فرانسه در دو رنگ سفید و مشکی در بازار وجود دارد. مهمترین ویژگی آن اینست که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و طبیعتا به خاطر بالا بودن کیفیت، قیمت بیشتری نیز نسبت به انواع دیگر دارد. به علت کیفیت بالا، از آن برای البسه مجلسی، پارچه های گران قیمت، لباس های عروس و… استفاده می شود. جنس این نوع پارچه ای است و در دو نوع نرم و آهاردار در بازار وجود دارد. برای جا دکمه، سر آستین و یقه از آن استفاده می شود و چون جنس آن از پارچه است برای لباس هایی که نیاز به ایستایی زیاد ندارند می شود از آن ها استفاده کرد.

کاربرد انواع لایی حریر

لایی سوزنی ساده و لایه سوزنی پودری

لایی سوزنی ساده و لایی سوزنی پودری نام های دیگر لایی مویی هستند. نوع ساده و پودری دارای بافتی شبیه به هم هستند ولی تفاوت آن ها در این است که نوع سوزنی پودری ضخامت بیشتری نسبی به نوع ساده دارد. از آن ها بیشتر برای دوختن پارچه های فاستونی و پشمی و انواع پوشاکی مانند پالتو و کاپشن استفاده می شود.

لایی ارگانزا

از ویژگی های مهم لایی ارگانزا این است که به دوخت پوشاک استحکام زیادی می بخشد و بیشتر برای لباسهایی مانند لباس عروس که پارچه هایی ظریف و نازک دارند استفاده می شود. در واقع می شود گفت در زمینه دوخت لباس عروس پرکاربرد ترین و معروف ترین لایی ارگانزا است.

لایی زانفیکس یا لایی چسب دورو

حتما در بازار خیاطی ها و تولید های لباس این کلمه را زیاد می شنوید. این نوع از لایی در بازار و بین خیاطها بسیار پر استفاده است. مهمترین ویژگی لایی زانفیکس این است که از دو طرف به پارچه می چسبد برای همین به آن لایه چسب دو رو می گویند. این لایی دو نمونه نواری و عریض در بازار وجود دارد که از نمونه عریض آن برای یقه، پشت دکمه ها، مچ و سجاف ها استفاده می شود و از نمونه نواری آن برای لبه های آستین استفاده می شود.

کاربرد لایی زانفیکس

لایی تایوان

خشکی و ضخامت لایی تایوان در حد متوسط است ولی این نوع نسبت به نوع حریر ضخامت بیشتری دارد. بافت بدون شطرنجی دارد. از این نوع بیشتر برای گلدوزی ها و یا بعضی شلوار های زنانه و انواع ترمه دوزی استفاده میشود.

لایی لنگان

نوع لایی لنگان نیز مانند لایی تایوان، بدون بافت است و غیر شطرنجی است. این نوع در واقع مانند همان لایی تایوان است اما با این تفاوت که ضخیم تر و سفت تر است و لایه آن برجسته است.

بیشتر برای لباس های ضخیم و زمستانه، برای کمر های شلوار های مردانه و گاهی برای گلدوزی استفاده می شود. استفاده از لایی لنگان برای جلوگیری از چروک شدن لباس ها بسیار مورد استفاده است.

لایی پارچه ای

لایی پارچه ای همانطور که از اسمش پیداست از جنس پارچه است و نوع تار و پودی دارد. این نوع آبرفت دارد و حتما باید پیش از استفاده در آب شسته شود. برای انواع پارچه های لطیف مانند پارچه ابریشم از این نوع لایی استفاده می شود. روش طرز کار با این لایی این است که باید اول به لباس دوخته شود و سپس با استفاده از یک اتو، به پارچه چسبانده شود.

لایی سولکا یا سولیکا

از لایی سولکا یا سولیکا برای قسمتهایی که نیاز به مقاومت و ایستایی زیاد دارند استفاده می شود. زیرا جنس آن خشک و آهار دار است. این نوع با حرارت به پارچه وصل میشود و از آن بیشتر برای یقه، سرآستین ها و کاپ دوزی استفاده می شود. این نوع به رنگ سفید است و عرض آن در حدود ۱۱۲ سانتیمتر است.

کاربرد لایی زنجان

در هنگام دوخت لباس و انتخاب نوع لایی حتما به این نکات دقت داشته باشید:

  1. اگر یک کارگاه تولیدی لباس و یا یک خیاطی دارید، حتما برای خرید و استفاده درست و اصولی از انواع لایی خیاطی، باید اطلاعات کامل داشته باشید تا اشتباهاتتان شما را دچار دردسر و هدر رفتن وقت و هزینه تان نکند. در ابتدا حتما نوع پارچه مورد نظر خود را بشناسید و انواع مختلف لایی را نیز از هم تشخیص بدهید و بدانید نوع مناسب برای آن چیست. چون هر نوع لایی برای پارچه خاصی مناسب است و اگر از نوع اشتباه استفاده کنید، لباس شما خراب می شود و آن نتیجه ای که انتظار دارید از آن در نمی آید.
  2. لازم به ذکر است که آموزشگاههای خیاطی، در مورد شناخت انواع لایی و کاربرد آن برای پارچه های مختلف و نوع درست چسباندن آنها به دانشجویان خود آموزش می دهند. پس این موضوع تا این اندازه مهم است. مثلا برای پارچه هایی که حالت کشی دارند از لایی های حلقوی استفاده می شود و برای پارچه های تار و پودی، انواع لایی های تار و پودی مناسب هستند. در بین بازاری ها، خیاط ها و کارگاه های تولیدی، اصطلاحی به نام راه و بیراه لایی وجود دارد. راه لایی یعنی این که در سمتی باشد که هرچقدر کشیده شود پاره نشود و بی راه هم یعنی آن سمتی که با یک کشش پاره می شود. حتما باید راه لایی با راه پارچه در یک جهت قرار بگیرد تا دچار پارگی نشود و ویژگی خود را از دست ندهد. حتما حواستان به این نکته باشد که جنس لایی همیشه باید از پارچه شما نازک تر باشد یا حداقل ضخامت آن با ضخامت پارچه یکی باشد. به اصول رنگ شناسی در دوخت انواع پوشاک دقت داشته باشد. رنگ لایی باید کاملا هماهنگ با رنگ پارچه انتخاب شود. 
  3. طریقه چسباندن لایی به پارچه بسیار مهم است و باید حتما طریقه چسباندن انواع لایی متفاوت را بلد باشید. در هنگام گذاشتن دستگاه  اتو بر روی لایی، حتما یک پارچه نمدار روی لایی بگذارید تا اتو آن نسوزاند. دقت داشته باشید که در هنگام اتو کردن، به هیچ وجه اتو را روی لایی نکشید زیرا آن را جمع می کند و می سوزاند. بسته به انتخاب نوع لباسی که نیاز است و محیطی که قرار است آن لباس در آن استفاده شود، حتما حواستان به گرماژ پارچه باشد و بر اساس آن عرض پارچه مورد نظر را انتخاب کنید.
خیاطی و دوخت پارچه لایی لباس

گرماژ لایی چیست؟

مشخصه گرماژ یعنی وزن یک متر طول پارچه نسبت به عرض آن. به طور معمول پارچه های دارای گرماژ بالا مقاومت بیشتری در برابر شستشو دارند و گرماژ بسیار پایین برای پارچه هایی است که تقریبا استفاده های یکبار مصرف دارند مانند لباس های یکبار مصرف بیماران در بیمارستان ها. انواع لایی ها در بازار، همانند تنوع در جنس شان، دارای قیمت های متفاوتی هستند. انواع مختلف آن ها در بازار و سایت های مختلف اینترنتی به فروش می رسد.

سفارش خرید اینترنتی انواع لایی خیاطی

به دلیل اینکه قیمت ها نوسانات مختلفی دارند، شما با کمی جستجو می توانید فروشگاههای خرازی یا سایت هایی که قیمت مناسب تری برای فروش دارند را پیدا کنید, و در این میان قطعا به فروشگاه لوازم خیاطی پارسی دوز بر خورد خواهید کرد., زیرا پارسی دوز انواع لوازم خیاطی را با قیمت های ارزان تر از بازار و بهترین کیفیت ها همراه با ارسال رایگان به سراسر کشور فراهم میکند.

شایان ذکر است که  قیمت نوع لایی به کار برده شده در انواع پوشاک، بر قیمت نهایی آن ها تاثیر گذار است. درست است که انتخاب نوع و کیفیت لایی بر کیفیت و کمیت پوشاک مختلف تاثیر می گذارد، اما بدون شک، مهارت یک خیاط در استفاده و کاربرد به جای از آن ها، می تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد. امیدواریم با خواندن این مقاله، بیشترین بهره را در مورد اطلاعاتی که لازم داشتید برده باشید و درصورتی که سوالی دارید میتوانید با کارشناسان پارسی دوز در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *